Subject: Nõuandeliin 1220 aitab tervisemuretult reisile minna
From: "Vivika Tamra" <[email-masked]>
To: "press" <[email-masked]>
Date: Wed, 11 Jun 2025 12:35:54 +0300

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Nõuandeliin 1220 aitab tervisemuretult reisile minna

Kauaoodatud suvi on kohal nii kalendri kui ka sooja ilma mõttes. Selleks,
et suviseid reise kaunil Eestimaal ja kaugemateski paikades muretult
nautida, tuleb puhkuseplaane seades ka tervise hoidmisele mõelda. Lihtsaim
viis kiiret tervisenõu saada on 24/7 toimiva perearsti nõuandeliini 1220
kaudu, lisaks soovitab nõuandetelefoni arst Merit Rahnik kokku panna
reisiapteegi.

Suvel reisitakse palju terve perega ja seega tuleb ka tervisemuresid
ennetades mõelda kõigi pereliikmete peale. Arvestama peab nii kohalike
olude kui ka ilmaga. „Sagedasemad hädad reisidel on seotud kõhu tervisega,
sealhulgas toidumürgistused, lisaks peavalu, erinevad viirusinfektsioonid,
nahalööbed ja päikesepõletused. Aktiivse liikumisega kaasneb paratamatult
ka kergemaid traumasid,” loetles perearsti nõuandeliini arst Merit Rahnik.

Kiire abi reisiapteegist

Hästi läbimõeldud reisiapteek pakub puhkusereisil ettetulevatele
kergematele tervisemuredele kiiret leevendust, lisanõu saab küsida
nõuandeliinilt 1220.  „Reisile kaasa võetavas esmaabipakis võiksid
sisalduda erineva suurusega plaastrid, sidemed, elastikside ja
haavapuhastusvahendid. Isekülmuv külmakott on hea abivahend turse ja valu
leevendamiseks traumade korral. Samuti võiksid reisil kaasas olla mõned
käsimüügiravimid valu vaigistamiseks ja palaviku alandamiseks, näiteks
paratsetamool või ibuprofeen, ning sooletalitlushäirete leevendamiseks
söetabletid, probiootikumid ja diosmektiidi pulber,” loetles dr Rahnik.

Sooja ja päikselisse kohta reisimisel soovitab arst kaitsta end nii
UV-kiirguse kui ka liigse ülekuumenemise eest. Selleks peaks kaasas olema
peakate, pikkade käiste ja säärtega heledad õhemast materjalist rõivad
ning UV-kaitsega päikeseprillid. „Loomulikult tuleb kasutada suvisel ajal
nii Eestis kui ka kaugemale reisides päikesekaitsekreemi, seda isegi
varjulisema ilma korral. Alati peaks kaasas olema ka puhas vesi, et
vältida dehüdreerumist. Soovitan reisil eelistada pudelivett ja pesta või
desinfitseerida sagedasti käsi,” lisas dr Rahnik.

Samuti tuleb reisiapteeki panna kõik muud ravimid, mida pereliikmed
regulaarselt tarbivad, sh allergiaravimid. Retseptiravimid peavad reisile
minnes olema originaalpakendis ja koos vajalike dokumentidega, et ära
hoida võimalikke arusaamatusi tolliga. Lennukiga reisides peaksid
elutähtsad ravimid olema käsipagasis, et need jõuaksid kindlasti sihtkohta
ka siis, kui äraantav pagas peaks kaotsi minema.

Nõuandeliinilt saab abi ka välismaal olles

Mõnedesse riikidesse reisides on terviseriskide maandamiseks soovitatav ka
eelnev vaktsineerimine. „Vaktsiinid võivad kindlates reisipiirkondades
olla soovituslikud või koguni kohustuslikud. Seejuures tasub teada, et
vaktsiin ei hakka kohe toimima, vaid immuunsuse teke võtab aega vähemalt
10–14 päeva. Seega tasub aegsasti end vaktsineerida, kui see on sõltuvalt
reisi sihtpunktist vajalik, ja kaasa võtta ka vaktsineerimist tõendav
dokument,” lisas dr Rahnik. Eraldi tuleb endale selgeks teha, kas tegemist
on malaaria riskipiirkonnaga. Kui jah, siis tuleb haiguse profülaktikaks
vajalikku retsepti küsida perearstilt.

Tervisemurede korral saab perearsti nõuandeliinile helistada ka välismaal
olles, selleks tuleb lihtsalt valida pikk number +372 634 6630. „Paremaks
nõustamiseks palume võimalusel enne helistamist mõõta patsiendi pulssi,
vererõhku ja kehatemperatuuri, samuti tuleks jagada infot kasutatavate
ravimite kohta. Nõu saades võiks helistaja olla valmis ka juhised kirja
panema, et pärast rahulikult nende järgi toimetada,” soovitas dr Rahnik.
Euroopasse reisides tasub kindlasti kaasa võtta
<https://tervisekassa.ee/kontaktpunkt/arstiabi-euroopas/euroopa-ravikindlu
stuskaart> Euroopa ravikindlustuskaart, et vajadusel sujuvamalt arstiabi
saada. Euroopa ravikindlustuskaart on tasuta ja seda saab taotleda
Tervisekassast. Hea mõte võib olla ka enda reis kirja panna lehel
reisitargalt.vm.ee <http://reisitargalt.vm.ee/> , et võimalike murede
korral kiirelt konsulaarabi saada.

Nõuandeliinilt 1220 on võimalik saada soovitusi kergemate tervisemurede
korral, näiteks milliseid ravimeid oleks võimalik muretseda käsimüügist
tõve sümptomite leevendamiseks. Nõu saab ka olukorras, kui helistaja ei
ole kindel, kas ja kui kiiresti oleks tarvis arsti poole pöörduda ja mida
täpselt oma terviseseisundi puhul jälgima peaks. Lisaks saab nõuandeliini
kaudu pikendada kordusretsepte reede õhtuti kella 17–22 ning
nädalavahetustel ja riigipühadel kella 8–22. Eestis koostatud digiretsepti
alusel saab ravimeid välja osta Soomest, Horvaatiast, Portugalist,
Poolast, Hispaaniast, Kreekast, Leedust, Lätist ja Tšehhist. Järk-järgult
on liitumas ka teised Euroopa Liidu riigid. Arvestada tuleb, et ravimid
tuleb välisriigis välja osta täishinnaga.

Välismaalt nõuandeliinile helistamise hind kujuneb vastavalt
telefonioperaatori ja roamingu lepingule. Tariif rakendub alates 11.
kõnesekundist, sh kõne ootejärjekorras olek. Lisainfot tariifide ja muu
kohta leiab lehelt  <http://www.1220.ee/> www.1220.ee. Tervisenõu saab
küsida ka veebivestluse teel, kuid selle puhul tuleb jälgida tööaega, mis
on Eesti aja järgi kella 8–22.

Artikli edastas:

VIVIKA TAMRA
Peaspetsialist
Avalike suhete portfell
T: 56682026
E:  <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <https://www.facebook.com/tervisekassa/>   <https://www.tervisekassa.ee/>
<mailto:[email-masked]>
<https://www.youtube.com/channel/UC65du1Kajk0qvua45iRyquw>
<https://www.tervisekassa.ee/blogi>